Alla inlägg under januari 2010

Av Sarah Elise - 3 januari 2010 22:19

Bakade matbröd ikväll. Just när jag satt in bröden i ugnen knackade Gösta på och kallade till direktionsmöte. Vi pallrade oss iväg och ouzo hällldes upp. Efter ett tag blev det dags att springa hem och kolla bröden i ugnen. Jodå de var klara att tas ut.

På väg tillbaka till Gösta o Karin mötte jag denhär besten ute på trottoaren.

  

Vad kan det vara för något? Förutom att den har åtta ben (som spindlar har) så har den två klor fram och kraftiga käkar som synes. Först trodde jag det var en skorpionunge när jag såg framklorna men det är ju helt klart att det är nåt annat. Nån som vet vad det är? Själva kroppen är väl sådär 2 cm och med ben och framklor är den 1 cm till ungefär.


Ja! Jag hade bara druckit 1 glas ouzo, så det så. Men sen tog jag mig minsann ett till.



Av Sarah Elise - 2 januari 2010 18:42

Idag hade vi bestämt att åka på en kort utflykt, de planeras till korta vändor då vi har Malte med oss. Han har sina särskilda önskemål om vilo- och mattider men är väldigt liberal ändå.


Vi åkte först till Famagustas Kulturcentrum - det var stängt idag för det är ännu helg här - men trappen upp till takterrassen är ju alltid öppen. Från taket har man en magnifik utsikt över det av Turkiet ockuperade Famagusta.


Sen åkte vi någon mil utefter ockupationslinjen där turkiska vaktposteringar var utplacerade på ena sidan om vägen och på den andra finns FN och /eller cypriotiska posteringar. Där finns hela byar som hals över huvud övergivits och efter turkisk plundring står de nu där helt "hålögda" utan fönster och dörrar. Allt har fraktats över till Turkiet - under överinseende av FN. Inga fabler här - FN filmade det hela utan att ingripa.


På tillbakavägen stannade vi till vid en gammal gammal kyrka - vet inte exakt från vilket århundrade den är men den för i alla fall mina tankar till Rickard Lejonhjärta.


  

Den observante kan även se J på bild här.


Sen åkte vi direkt hem och tog en kopp kaffe med kanelbullar.



Av Sarah Elise - 1 januari 2010 21:56

Hoppas ni haft ett fint nyårsfirande precis som vi hade. Lugnt och fridfullt - med tre barnbarn blir det inte så mycket röj! Vi börjar ju bli gamla nu men trots det lyckades vi med konststycket att hålla oss vakna till skiftet av år, vi åt nyårskaka och skålade i champagne men sen dröjde det inte många minuter tills vi alla hade landat i sängarna.


Ett nyårslöfte: jag ska bli bättre på att blogga, dvs blogga oftare.




Ovido - Quiz & Flashcards