Alla inlägg under augusti 2010

Av Sarah Elise - 31 augusti 2010 12:07

Hej ni som kommenterat mina inlägg på sistone! Nåt verkar vara fel hos Bloggplatsen: jag kan läsa era kommentarer men när jag godkänner dem - och det står att kommentarerna är godkända - ligger de fortfarande kvar i "nya kommentarer" och de publiceras inte.


Jag har dock läst dem och hoppas att Bloggplatsen kan lösa sina problem snarast möjligt.


Här är underbart väder med sol och klarblå himmel. Jag har passat på och tvättat flera omgångar denna morgon och har tänkt mig att få torrt ute på strecket idag. Vi har haft några gråtråkiga och kalla dagar så det ser lite märkligt ut med shorts på tork och fingervantar väntande på verandan!

Av Sarah Elise - 30 augusti 2010 17:41

Till er som eventuellt saknat uppdateringar i min blogg: Jag ber så mycket om ursäkt. Arbetslägret invid Österåsens Vilohem har haft öppet hus igen och jag var så klart dum nog att göra ett besök. Där stod vakten i dörröppningen och släppte inte ut mig - knappt för mat faktiskt - förrän klinkergolvet i köket var klart

  

och det nya köket inmonterat. Det hela gick på sådär dryga veckan. Inte ett ögonblick gavs till bloggande vill jag påpeka.

Snyggt blev det i vart fall:

  


Ett normalt arbetspass sträckte sig mellan 07.00 och 23.30 Min enda riktiga vän i lägret var en fluga som höll mig sällskap mest hela tiden. Ja, nu höll jag ju på att glömma alla bananflugorna som glatt virvlade upp ur brödpåsen på morgonen.


Sista passet höll på till 00.30 till och med och 07.45 påföljande morgon blev jag utsläppt och fri! Naturligtvis satte jag kurs söderut mot min egen skog. Efter en bilresa på dryga tre timmar var jag äntligen hemma för att mötas av en glad make som höll på att fixa med några små träbitar som skulle sitta runt fönstren på snickeboa. Själv dök jag ner i sängen ganska omgående för i vår skog var det lyskväll (som varje år sista lördagen i augusti). Den består i att vi boende vid sjön tänder marschaller på bryggorna och så sitter vi i sluttningen mot sjön och grillar t ex korv och dricker det vi har lust med.


Områdets hövding kom på besök.

  

Idag måndag har jag plockat lite kantareller och KarlJohan i det omgående närområdet - man gör inga större lovar i björnskogarna här.  


Kantarellerna skall avätas imorron då det planerats pasta med gräddig kantarellsås.

  

KarlJohan får ligga på tork för att senare följa med oss söderut till vinteridet.

  


Ja det var väl allt som hänt sedan sist, förutom att min blogg fyllt 1 år under tiden i arbetslägret och idag fyller Adam 3 år. Grattis Adam!



Av Sarah Elise - 13 augusti 2010 10:26

Naturhistoriska Riksmuseet har nu kommit med svar:


Larven blir nästa år en fjäril som är grå och intetsägande, fast rätt så stor, kan bli 6-8 cm mellan vingspetsarna. Den heter Allmän Skogsfjäril och vetenskapligt namn är Cossus Cossus.


Larven bor gärna i murkna trädstammar och det är väl där den förpuppar sig för att bli en fjäril kan jag tro. Ett träd som hyser en sådan inneboende får en frän lukt står det i min insektsbok.


Tänk så märkligt, en larv kan påverka ett helt träds doft?!


Av Sarah Elise - 11 augusti 2010 14:02

Natur på gott och ont kan man väl säga.


Gurkorna är ju trevliga och väldigt goda, smakar verkligen gurka och inte bara vatten. Det var första gången jag försökte mig på gurkodling och det gick ju bra bara jag kom på knepet, dvs att de gillar att breda ut sina stänglar. Vi byggde en ram och spände ett nät på den, så nu kryper de omkring och gurkarna växer så det bara knakar.

  


Hittade nåt annat också - som kryper. Långt ifrån gurkorna guschelov! En gigantisk larv, kröp hur snabbt som helst förresten, men Seved fångade in den så jag fick ta en bild. Larven är ca 10 cm lång och 15 mm bred och som ni ser påminner den väldigt mycket i utseende om kräftstjärtar. Kommer aldrig att äta kräftor efter detta!!

Bilden har jag skickat till Naturhistoriska Rikmuseet för hur äcklig den än må vara är jag väldigt nyfiken på vadför sorts larv det är. Ni får veta när jag får det.

  

Av Sarah Elise - 5 augusti 2010 16:40


ligger väldigt nära Österåsens Arbetsläger.
 
Vickan o jag hade besämt träff lördag morron i Birsta köpcentrum i Sundsvall.
Där inhandlades klinker, fix och fog samt erforderliga verktyg för att lägga klinker i hennes hall.
      
Vi började med att ta bort golvlister och sen åkte hela golvet iväg ut på gården nedanför verandan. Linoleummattan är sörjd och saknad av ingen.
 
Sen blev det läggning av golvgips som vi för säkerhets skull förankrade både lim och skruv i det underliggande trägolvet. Vi hade hört att det fanns risk att skruvarna skulle skruva ur sig - eftersom just det huset rör sig väldigt mycket...
 
Vi kämpade med detta gips, som väger ungefär lika mycket som bly, ända tills sena kvällen, då det äntligen blev dags för middag.
   

Söndag morgon la vi de sista små passbitarna av gips och sen började vi äntligen lägga klinker. Vi höll på hela dagen. Det blev en kort och välbehövlig matrast, vi hade ju slarvat aningen med gårdagens middag så vi ville kompenserade med nyttigare mat på söndagen:

  

(obs "besticket")


Tur att Vickan hade köpt en elektrisk kakelsåg med vattenkylning annars hade vi nog hållit på ännu.

    

 
Tröttheten vann över oss så redan vid 23-tiden började vi hasa oss uppför trappan till övervåningen där sängar finnes.
 
Min balans är dålig i vanliga fall och nu var den ännu sämre. Som grädde på moset har värdfolket monterat ner ledstången "för de e inge snyggt" så jag fick hålla mig i träpanelen för att inte ramla. Skulle just sätta handen i panelen när jag såg nåt stort mörkt bara några centimeter från min handflata. Jäklars - en fladdermus hade hittat in för vi hade ju så klart haft ytterdörren öppen på vid gavel.

  

Undertecknad, som inte är rädd för vad naturen har att erbjuda, fick putta ner den lilla varelsen i ett glas och Viktoria fick sen "hälla" ut den på förstukvisten. Den flög iväg och försvann ut i mörkret på direkten även om den gjorde tappra försök att få stanna kvar inne när jag ville ha ner den i glaset. Den försökte hålla sig fast med sina små små små händer. 

Måndag var arbetsdag för Viktoria så jag fick vara hemma och greja själv. Jag rörde inte klinkerjobbet, det gäller ju att utbilda flickebarnet också! Jag hade annat att pysselsätta mig med; t ex lämna tillbaka felköpta varor i den lokala byggbutiken, köpa hundmat, städa och plocka etc.
 
På kvällen la vi de allra sista klinkerplattorna och sen tassade vi upp sov väldigt gott.
 
Påföljande dag, tisdag, var stora fogningsdagen. Lätt som en plätt tyckte vi, men visst är det mycket slabb med tvättsvamp och vatten varv efter varv. Ryggen började kännas av rätt ordentligt.
 
Den middagen bestod av Muffins, coca-cola och wisky, som jag dock glömde dokumentera bildledes.
 

Onsdag var halvdag för Viktoria så på eftermiddagen var vi till Mio och köpte en liten matta till hallen och så sprang vi in i några andra butiker också när vi ju tyckte vi hade tid.

    

Klinkerjobbet var klart så vi firade med Sushi. Notera besticket - igen!
Torsdag morron tog jag min lilla hallonröda bil och styrde kosan hemåt.

Nästa projekt är köket som just nu ser ut såhär:

  



  

Ovido - Quiz & Flashcards