Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Rivstart

Av Sarah Elise - 15 maj 2012 08:55

Nu har vi startat projektet; bygga ett ordentligt duschrum.

 


Vi har rivit innerväggar och innertak och ringt rörmokaren som kom för att se vad vi ville ha gjort. Snabbt blev vi nedstämda när han sa att även golvet måste rivas så att han kan stå inomhus men ha fötterna på marken! Han kunde inte göra jobbet med att dra rörledningarna krypande under huset. Det hade ju jag trott att det skulle gå, men han stod på sig så vi hade inte något val, det var bara att sätta igång och riva golvet.

   

Så himla välbyggd den lilla före detta farstun var; min pappa lämnade inget åt slumpen måste jag säga. Bärlinan var hela 8 cm tjock, tror man vanligen använder sig åt 4,5 cm tjocka reglar. Själva golvet var byggt av spåntat virke som var 4 cm tjockt (nuförtiden gäller väl 22 eller möjligen 28 mm), och ovanpå det så klart golvspån, sen masonit och allra överst en korkmatta. Det var ett elände att riva vill jag lova. Spikarna var hur långa och kraftiga som helst så det var jättejobbigt att dra ur dem, i det fall det gick. De flesta kapades med tigersåg. Till slut kapades även de fina golvbräderna med sågen - så tanken att återanvända plankorna gick åt fanders. Det var synd.

Vi var lite spända på att se hur det såg ut under den gamla och dåliga våtrumstapeten längst in i hörnet under tvättstället - tro mig, det var hur torrt och fint som helst. Inte tillstymmelse av fukt eller mögel!

   

Jag rev största delen av mellanväggen och panelen i det som var gamla entrén lyckades jag också pilla bort. Det var inte så svårt för den hade spikats med clips. Det stora slitjobbet blev jag tvungen att lämna till pappa som fick lägga ner all styrka för att riva ut resten.

Det blev en hel del sopor och en och annan ölpaus.

   

Nu väntar vi på rörmokaren som lovat komma idag för att dra om vatten och avlopp. Därefter kan vi lägga trossbotten och golv så vi åtminstone kan ställa toalettstolen på plats - okopplad förstås, men man kan ju spola med hink ....

Det är tufft dethär vill jag lova.

Pappa duschar på jobbet - men jag då? Jag har spridit ut lite hönsgödsel på gräsmattan så jag kan skylla lukten på den! Vad gör man? Det är bara 10 grader i vattnet i sjön.

Hoppas rörmokaren kommer snart! 



  

 
 
Ingen bild

Karin

15 maj 2012 18:47

Det låter värre än det är, med nyckel till vår stuga så behöver du inte gå omkring och lukta illa, eller hur?????

Sarah Elise

16 maj 2012 10:07

Men Karin, sabba inte nu. Jag vill vara lite martyr ju!

 
Ingen bild

Göran Larsson m fam

19 maj 2012 19:10

Völkomna "hem" till Svedala. Härligt att Ni har något att pyssla med även här hemma.
Hörde att P skall hjälpa Ingrid på Sörmland även i sommar.
Så vi lär höras vid då jag inte har semester förrän i början av Augusti.

mvh
Göran

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lyx

Av Sarah Elise - 8 juni 2012 07:02

Hej på er, det var längesen nu. Det beror på att jag suttit och kurat så långt från mänskligheten som möjligt, jag började lukta väldigt illa nu på slutet. Så igår hände det: det nya duschrummet blev klart att börja användas. Vi har toa och dusch...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:34

Det var hektiskt! Allt skulle hinnas med. Hälsa på vänner, uträtta "ärenden" och shoppa lite samt även hinna träffa barn och barnbarn (inte nödvändigtvis skrivna i prioriteringsordning).   Det mesta ställdes på högkant då Alex gräsmatta levererad...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:18

Det är ju drygt 2 veckor sedan vi åkte hit till kalla nord, men på grund av bl a lite bekymmer med internetuppkopplngen har jag ju inte kunnat dela med mig av bilderna på blommorna som vi sa adjö till. De hade vänligheten att slå ut i full blom strax...

Av Sarah Elise - 11 maj 2012 23:04

Ja, inte vad de lovar i alla fall. Som ni ser kan jag ju åtminstone få en uppkoppling som duger till att skriva detta lilla inlägg. Bilder då?? Nä nä! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Ringde Telias support idag. Då f...

Av Sarah Elise - 22 april 2012 20:47

Igår kom grannens lilla Palina inknallande när jag stod och lagade mat. Hon höll handen framsträckt och knuten om några grässtrån.   I tron att hon ville ge mig några strån att sätta i vas, sken jag upp och välkomnade henne på den lilla ryska jag...

Ovido - Quiz & Flashcards