Alla inlägg den 27 februari 2010

Av Sarah Elise - 27 februari 2010 08:03

Måndag var den stora avresedagen, dvs Karin åkte till Gävle tidigt i gryningen, blev ifrånåkt av anslutningsflyget i Budapest så hon kajkade sig fram via Amsterdam resten av dagen och nådde så småningom fram till Gävle framåt kvällningen.


Oskar åkte också iväg. Hannes stannade hemma hos oss på eftermiddagen medan Pernilla och Adam skjutsade Oskar till flygplatsen. Han blev också ifrånåkt av anslutningsflyget i Prag så han fick övernatta där istället för hemma i Oslo.


Tisdag bjöd på fantastiskt fint väder så Ulla, Birgit o jag tog en promenad i Cape Greco.


Varning: här kommer naturbilder!


Vi började nere vid havet som låg nästan spegelblankt:

  

Sen bar det av i motlut! Det var halvjobbigt för en sån med dålig kondis som jag, men alla vackra blommor och träd höll mig igång och vid gott mod.


De vita blommorna har jag bara hittat ett latinskt namn på, de lila däremot heter enligt efterforskningar på internet "Tidig Sabellilja" och det latinska namnen är "Gladiolus italicus" så det är väl nån gladiolus då. Fina är dom i alla fall:


    


Och kolla mosaträden, det ena är så gammalt att det orkar inte stå utan halvligger utefter marken - men blommar gör det!

    


Till slut var vi så pass högt upp att vi tyckte det kunde få vara nog för dagen så vi vände kosan tillbaka ner mot havet igen. Kolla vilken fantastisk vy vi hade. Havet ligger långt där nere och horisonten är långt långt borta.

  


I nerförslut gick det lätt och efter en promenad på dryga två timmar i strålande sol var vi nere vid havet igen, som låg spegelblankt och turkost:

  

Det är så härligt att ströva omkring på orörd mark - tänk att det ännu finns så stora områden som inte exploaterats av hotellanläggningar och/eller golfbanor. Men tyvärr så står det väl inte på ....


Onsdag var lekdag i Ayia Napa. Egentligen var det så att småkillarna skulle ha kepsar till skydd för solen men så hittade vi en lekpark nere vid hamnen och inte nog med det, vi hittade en glassbar också!


  


Liten parkerings-etisk lektion från Paralimni:

Såhär parkerar man, nästan mitt i gatan! Eller åtminstone gör Birgit det, hon är helt anpassad!

  


Torsdag låg jag större delen av dagen, hade ont i halsen och kände mig febrig.


Fredag låg jag hela dagen och hade jätteont i halsen och hade feber och tyckte synd om mig själv medan Totis passade Hannes för Pernilla och Adam var på nåt lekställe på eftermiddagen.


Lördag

Tyckte jag hade kurerat mig tillräckligt för en utflykt med Ulla och Birgit till Nicosia. Det var nån sorts Nordisk mässa där som vi hade tänkt oss att gå på. Så det gjorde vi - mest för att lyssna på Annika Dahlqvist som föreläste. Det var riktigt intressant minsann!


Men nu är det söndag och min hals är tjockare än nånsin - men jag ångrar inte att jag åkte iväg igår... hoppas bara att jag inte smittade ner Birgit o Ulla!


Regnet har vräkt ner här - vi är inne på tredje dagen nu - och inatt åskade det för fulla muggar!


Ja det var min vecka det. Hur har ni det?


Ovido - Quiz & Flashcards