Alla inlägg under november 2009

Av Sarah Elise - 13 november 2009 07:33

Här heter hon Rachel. Hon hittar små ensamma utsvultna och loppiga kattungar både här och där. Hon tar hem varenda en och gör dom rena, mätta och starka. Efter några veckor lämnar hon dem till ett kattshelter som letar fram ett familjehem åt den lille som fått heta Tommy. Vet inte hur många kattungar hon tagit hand om genom åren men förra veckans upplaga ser ut såhär:

  

Av Sarah Elise - 11 november 2009 14:51

Trist idag - ganska mycket moln och bara 22 grader, då passade det bra att baka kanelbullar. Det blir ju varmt och skönt vid ugnen och luktar gott gör det också. Åsså är det ju onsdag vilket innebär att affärerna är öppna bara halv dag.

  

Av Sarah Elise - 10 november 2009 17:17

Varje gång jag loggar in på min blogg för att skriva ett inlägg (och bara när jag ska skriva inlägg) kommer en ruta upp där det står "diagnostisera nätverksproblem". Då klickar jag på det och upp kommer Windows och svarar att det nog kan vara IS-filter callout. När jag sen klickar på IS-filter callout kommer bloggplatsens sida upp där man skriver sitt inlägg och sen funkar allt bra som vanligt.


Varför händer detta och vad betyder IS-filter callout? Det står att om jag har windows brandvägg som huvudleverantör kan jag klicka "här" och om jag har nån annan ska jag läsa på om den brandväggsleverantören.


Hjälp mig nån! De e så frustrerande att inte förstå.

Av Sarah Elise - 8 november 2009 19:30

Jag blev brutalt väckt ur siestan i eftermiddags. Satkärringen (85 år) som bor snett ovanför oss hade börjat skrika och gapa åt Nick som inte gjorde annat än vattnade sitt grönsaksland. Hon kallade honom vattentjuv t ex och han skrek så klart tillbaka för han stal inget vatten, alla intresserade kunde klart och tydligt se att slangen var kopplad till hans vattenkran på utsidan av husväggen.


Hon var bara bråksjuk. Vi hade hört henne tidigare på dagen när hon stod vakt (som hon brukar) och kollade ut ifrån sin balkong, hon nynnar för sig själv när hon "laddar". Det är ungefär som att höra "musiken" i Hajen, hör man den vet man ju att skräcken är nära, samma med henne, nynnar hon kommer snart urladdningen.


Nick och hon gapade och skrek åt varandra och hon kan så många fina uttryck på engelska, hon har ju bott i England i över 40 år. När alla de orden hade använts och hon inte kunde komma på fler skrek hon "fuck off" till Nick. Det är så udda att en 85-årig tant i blommig klänning använder såna uttryck.


Dave hade lite tidigare (innan jag väckts) fått sig en släng av sleven också. Hon kacklade på grekiska till honom och det enda ordet han kunde uttyda var "malaka". Ni som undrar vad det betyder - fortsätt undra för man får inte använda såna ord här på bloggplatsen.


Så nu är allt tillbaka till ordningen igen - jag var lika förvånad som misstänksam att hon hållit sig lugn så länge. Medicinerna har väl tagit slut kan jag tro...



Av Sarah Elise - 8 november 2009 13:44

Först en bild för dig Dina, du har ju sagt att du uppskattar mina blombilder. Den första av många knoppar slog ut imorse:

  

Försökte få i mig en tallrik fil trots att jag var proppmätt, men åt fil bara för att magen skulle hållas glad. Så prasslade det till ordentligt i grannens jättefikus och ner damp kameleonten. Han hade tappat taget och dråsade rakt ner i plattsättningen. Ville ju ta tillfället att få några bra bilder denhär gången när vi upptäckte att han är ju handikappad. Hans högra hand saknas. Han klarade inte av att klättra uppför muren så pappa fick hjälpa till lite med grilltången. Stackars! Han antog så klart omgivningens färger omgående och gjorde sig så smal och osynlig som möjligt. Pappa satte upp honom i trädet igen.

    

Sen åkte vi på utflykt.

Kollade in nya promenadstråket vid Pernera, åkte till kyrkan i berget, sen till pick-nick-platsen och fikade. Vid kyrkan lyckades jag ta en bild på en skäggagam, den är till dig Viktoria:

  

Den tog vi oss till Cape Greco och beundrade utsikten och massor av skäggisar som sprang omkring där också. Det fina Tranmonumentet fick göra bakgrund för fotouppställning. Ayia Napa skymtar långt borta i soldiset.

  


Av Sarah Elise - 8 november 2009 13:37

Igår var vi bjudna av våra grannar på middag, vi begav oss till den lokala Tappos Tavern. Vi åt och drack i dryga två timmar. Det var alldeles för mycket mat, vi åt meze, och den var alldeles för god för att inte smaka och äta av allt. Idag söndag eftermiddag är vi alla fyra fortfarande proppmätta. Det var helstekt halloumi, fylld pumpa, kyckling, hemlig korv och sallader och röror och varmt nybakt bröd med mera. Sen var det fruktfat med vattenmelon, honungsmelon, fikon, äpple och säkert har jag glömt nåt. Som slutkläm kom boureki med anari, mums. Stora var dom oxo.

Vi rekommenderar Tappos Tavern!

Av Sarah Elise - 6 november 2009 14:43

Först grenar man av den och sen binder man ett snöre runt den.

  

Därefter börjar man såga - först tar man bort en "kil" precis som när man fäller vilken tall som helst.

   Så sågar man på och drar i snöret

   för att få palmen att falla åt önskat håll.

Åsså vips så ligger den där:

  

Enkelt eller hur?



Av Sarah Elise - 3 november 2009 08:12

Ja så kallas han i nyhetsmedia här.

Han klev ombord på flygplanet, när flygvärdinnorna gjorde sin säkerhetsdemonstration reste han sig upp och sa att han var absolut tvungen att gå på toa.

Så öppnade han bakre utgången vilket ju löste ut rutschbanan, så rutschade han ner på plattan och sprang iväg.

Fullt kaos/katastrofläge utbröt.

Resenärerna på planet ifråga fick bokas om till andra flyg för planet de skulle åkt med måste ju genomgå en hel del undersökning och kontroller och kunde inte lyfta alls den dagen.

Grekportugisen hade kutat för allt han höll och gömt sig på taket till ett högre hus i närheten av flygplatsen.

Han har en del åtal att vänta:

Orsakande av skada och fara och extra kostnader för flygbolaget

Olaga intrång i fastigheten han gömde sig på

Nå ja, han är bara 28 år så han har gott om tid på sig att jobba och betala och jobba och betala.

Knäppis!

På frågan varför han gjorde på detta viset sa han först att han plev panikflygrädd och sen ändrade han sig och sa att han ville kolla att säkerhetssystemet verkligen fungerade....


Ovido - Quiz & Flashcards