Alla inlägg den 30 oktober 2009

Av Sarah Elise - 30 oktober 2009 12:32

   Idag mötte jag en kameleont, det är första gången jag träffat en sån på riktigt nära håll. Den kröp omkring på muren men innan jag hunnit hämta kameran hade den hunnit kravla in innanför en spaljé. Den var riktigt stor, hade vi lyckats rulla ut svansen på den hade den säkert nått 25 cm.

  

Det verkar som om den håller på att tugga i sig något, en insekt kanske hänger ut med ena benet ur kameleontens mungipa.

Jag ville ju ha en bra bild, porträtt helst, så pappa tog på sig handskar och skulle ta fram den ifrån spaljén genom att dra den i svansen. Det tyckte den verkligen inte om: den blåste upp sig och blev gigantiskt stor åsså fräste den som en orm. Den hade ett riktigt stort gap. Den fräste så högt och såg så skräckinjagande ut, massor av tänder hade den också, så pappa släppte omgående och tog ett ordentligt skutt tillbaka. Himlars om jag fått det på bild, men tyvärr var pappas ryggtavla ivägen. Uppblåst är den i alla fall på översta bilden (de kom i fel ordning som ni ser). 


När jag först fick syn på den var den neongrön, den ändrade färg som synes. Vilket häftigt kryp!


Ovido - Quiz & Flashcards