Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Minisemester - dag 2, söndag

Av Sarah Elise - 23 mars 2010 16:52

Vaknade några gånger under natten av att svalor höll på att bygga bo i ett rör som gick rakt igenom vårt badrum. Innan de börjat sina byggen för dagen väcktes jag av glada ungdomar när de gick hem från sina natthak. Sömnen var således inte så god den natten.


Efter frukost packade vi iväg oss och satte kurs upp mot bergen igen. Vi skulle till klostret Kykko och förre ärkebiskopen och presidenten Makarios gravplats.


En sista titt på Kakopetria i morgonljus först, sen skiljde bergen oss åt.

  

Väl framme i Kykko tävlade vi med några japanska turister om att ta oss snabbast igenom sevärdheten och sedan sträva vidare. Tror japanerna vann med hårfin marginal.   

  

Klosterentrén

    

Något hundratal meter ovanför Kykko ligger Makarios III:s grav. Det är en väldigt pampig gravplats för att inte säga anläggning. Statyn är säkert sina modiga 7 meter hög.


Vidare nu, neråt västerut till Stavros tis Psokas där vi tittade på några mufflon som skyddas i ett hägn där. Det är det störsa viltet som finns på ön och den är såväl fridlyst som utrotningshotad.


Vi blev bjudna på köttgryta hos en skogvaktare uppe i Troodos för flera år sedan, han, skogvaktare som han var, bjöd på tjuvskjuten mufflon. Men jag medger, det var gott.


 

Så kom vi då ner till kusten igen lagom för en lunchmacka på en strandservering i Lakki strax väster om Polis. Och inte visste jag att det växer papaya på Cypern, men åtminstone ett träd finns.


 

Då man måste ha bil med fyrhjulsdrift fick vi bara se Akamas i yttersta kanten och vi fick inte se stränderna där jättesköldpaddorna lägger sina ägg årligen från och med april månad. Vi för göra om försöket och då hyra oss en bra jeep t ex.


Vi gav upp, åkte till Paphos och checkade in på hotellet. Visst fick jag väl till en bra kvällsbild från balkongen ut över hotellets baksida.

  

En liten stänkare, promenad i jakt på restaurang, åt god mat, en stänkare till och god natt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lyx

Av Sarah Elise - 8 juni 2012 07:02

Hej på er, det var längesen nu. Det beror på att jag suttit och kurat så långt från mänskligheten som möjligt, jag började lukta väldigt illa nu på slutet. Så igår hände det: det nya duschrummet blev klart att börja användas. Vi har toa och dusch...

Av Sarah Elise - 15 maj 2012 08:55

Nu har vi startat projektet; bygga ett ordentligt duschrum.   Vi har rivit innerväggar och innertak och ringt rörmokaren som kom för att se vad vi ville ha gjort. Snabbt blev vi nedstämda när han sa att även golvet måste rivas så att han kan stå...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:34

Det var hektiskt! Allt skulle hinnas med. Hälsa på vänner, uträtta "ärenden" och shoppa lite samt även hinna träffa barn och barnbarn (inte nödvändigtvis skrivna i prioriteringsordning).   Det mesta ställdes på högkant då Alex gräsmatta levererad...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:18

Det är ju drygt 2 veckor sedan vi åkte hit till kalla nord, men på grund av bl a lite bekymmer med internetuppkopplngen har jag ju inte kunnat dela med mig av bilderna på blommorna som vi sa adjö till. De hade vänligheten att slå ut i full blom strax...

Av Sarah Elise - 11 maj 2012 23:04

Ja, inte vad de lovar i alla fall. Som ni ser kan jag ju åtminstone få en uppkoppling som duger till att skriva detta lilla inlägg. Bilder då?? Nä nä! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Ringde Telias support idag. Då f...

Ovido - Quiz & Flashcards