Direktlänk till inlägg 18 mars 2010

Att boka hotellrum

Av Sarah Elise - 18 mars 2010 19:40

Gösta, Karin och vi har sedan länge planerat att åka på utflykt med ett par övernattningar. Vi tänker åka en vända i Troodosmassivet och ner på västra sidan av ön till Paphos via Akamashalvön.


För detta ändamål behöver vi boka åtminstone två hotellnätter.


Redan i januari skickade vi email till ett hotell högst uppe på Troodos Torg. Vi ställde helt enkelt frågan om hotellet hade öppet. Till dags dato har vi inte fått något svar och då det börjar bli lite hög tid att boka rum - vår utflykt börjar på lördag morgon - hade vi vårt planeringsmöte i tisdags och ringde hotellet eftersom de inte svarat på mailet. En ryska svarade bara efter någon enstaka telefonsignal:

Jag: Jo godkväll, jag tänkte fråga om hotellet är öppet - uppenbarligen är det - och sen undrar jag om det finns rum ledigt natten mellan lördag och söndag.

Hon: Namn?!

Jag: Det finns alltså rum ledigt då, och ni har öppet, men varför har ni inte svarat på mailet vi skickade för ca 2 månader sedan.

Hon: Det vet jag inte. Namn?!

Jag: Vad kostar dubbelrummen?

Hon: 60 euro.

Jag: Jaha, men i hotellkatalogen jag har står det att det kostar 55 euro.

Hon: Jo vi har just höjt från 55 till 60 per person.

Jag: Jaha, men i hotellkatalogen jag har står det att det kostar 55 euro per rum.

Hon: Jo nu kostar det 60 euro per person, men just nu har vi extrapris så det kostar 60 euro per rum.

Jag: Tack jag återkommer.


Det är det enda hotellet just uppe på torget men eftersom de svar jag fick inte kändes robusta nog, valde vi att söka oss en liten bit nedanför torget. Valet föll på en by som heter Kakopetria, den ligger på norra sluttningen och är väldigt pittoresk med åtminstone en vacker gammal bro högt över en lite större bäck. Där fanns flera hotell att välja mellan, vi ringde det enda efter det andra utan att få svar någonstans. Vi började tappa modet och hällde därför upp ett glas till. Ringde ytterligare ett hotell i Kakopetria - där fick vi svar strax innan första signalen gått fram. Där har vi nu bokat första hotellnatten!


Det andra hotellet på vår önskelista ligger i Beigia - Birgit rekommenderar det varmt för hon har bott där flera gånger, senast för 7 år sedan. Det är mycket enkelt men ligger i vackra omgivningar säger Birgit. Vi ringde och fick inget svar där heller. Vi var dock relativt nöjda med kvällen ändå - vi hade ju i alla fall lyckats boka första natten.


Påföljande dag beklagade alternativt raljerade vi om Birgits favorithotell som inte svarade i telefon och som inte hade nån emailadress ens. Birgit svarade med att det är väl vi som slagit fel nummer men kontroll visade att vi åtminstone lyckats slå korrekt nummer. Ok, sa Birgit, då kan ni väl inte ringa då sa hon, slog numret och fick svar direkt. Hon sa "one moment please" och lämnade över luren till mig.

Jag: Jo jag tänkte höra om hotellet är öppet.

Han: Jo det är öppet.

Jag: Bra, kan jag få boka två dubbelrum då.

Han: Ring imorron istället för då är min mor här.

Ridå

Imorse ringde jag igen, inget svar, Birgit ringde och fick svar och lämnade över luren till mig. Det var en dam i andra änden.

Jag: Jo jag tänkte höra om hotellet är öppet.

Hon: Jo det är öppet.

Jag: bra, kan jag få boka två dubbelrum då.

Hon: Ring sen för då är min dotter här.

Jag: Hur mycket senare, eller när kommer din dotter?

Hon: Om sådär två timmar.

Jag: Tack, jag återkommer.


Birgit och jag klättrade så småningom upp till vår solterass på taket och försökte få lite färg på vår vita lekamen och när två timmar gått ringde Birgit upp och lämnade över luren direkt till mig. Det var en ryska som svarade.

Jag: Jojag tänkte höra om hotellet är öppet.

Hon: Jo det är öppet.

Jag: Bra, kan jag då få boka två dubbelrum för ankomst söndag och avresa måndag?

Hon: Nej söndagar har vi stängt.

Jag: Det var synd men vi försöker nån annanstans då.

Hon: Har ni bott här förut?

Jag: Nej, men en väninna har varmt rekommenderat just ert hotell.

Hon: Jaha, jag ska fixa det, men köket är stängt.

Jag: Ok, två dubbelrum kan du ordna alltså men inte middag. Kan vi få frukost på måndag morron då.

Hon: Ja, rummen är helt ok, det är bara köket som är stängt men frukost ska vi ordna.

Jag: Vet du om det kanske finns en restaurang i närheten som är öppen på söndag kväll?

Hon: Alla rum är klara, det är bara köket som är stängt.

Hennes grekiska språkkunskaper var sämre än hennes ryska så ovanstående är vad jag tror att hon sa. Utmattad och uppgiven bokade jag två dubbelrum då hon upprepade att "hotellet är stängt söndagar men jag ska fixa er". Eller kände jag det kanske som ett hot och bokade just därför?


Så, nu har vi bokat de båda nätterna vi initialt tänkt oss - har just kommit att fundera på hur vi ska ta oss in till våra rum om hotellet är stängt .... kanske bäst att be Birgit ringa imorron igen för att göra upp hur vi ska få tillgång till nycklar. Kanske de kan lägga dem under dörrmattan.


Den som reser har alltid något att berätta sägs det - och vår resa har inte börjat än och jag har redan fyllt en halv meter blogg. Hur ska detta sluta?


 
 
Dina

Dina

18 mars 2010 22:24

Ja-a, det låter som Grekland. Eller Cypern. Eller något annat land runt Medelhavet... :-/

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Dina

Dina

23 mars 2010 16:58

Hallå där! Jag såg nog att du var här inne och ändå har du inte uppdaterat?!

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lyx

Av Sarah Elise - 8 juni 2012 07:02

Hej på er, det var längesen nu. Det beror på att jag suttit och kurat så långt från mänskligheten som möjligt, jag började lukta väldigt illa nu på slutet. Så igår hände det: det nya duschrummet blev klart att börja användas. Vi har toa och dusch...

Av Sarah Elise - 15 maj 2012 08:55

Nu har vi startat projektet; bygga ett ordentligt duschrum.   Vi har rivit innerväggar och innertak och ringt rörmokaren som kom för att se vad vi ville ha gjort. Snabbt blev vi nedstämda när han sa att även golvet måste rivas så att han kan stå...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:34

Det var hektiskt! Allt skulle hinnas med. Hälsa på vänner, uträtta "ärenden" och shoppa lite samt även hinna träffa barn och barnbarn (inte nödvändigtvis skrivna i prioriteringsordning).   Det mesta ställdes på högkant då Alex gräsmatta levererad...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:18

Det är ju drygt 2 veckor sedan vi åkte hit till kalla nord, men på grund av bl a lite bekymmer med internetuppkopplngen har jag ju inte kunnat dela med mig av bilderna på blommorna som vi sa adjö till. De hade vänligheten att slå ut i full blom strax...

Av Sarah Elise - 11 maj 2012 23:04

Ja, inte vad de lovar i alla fall. Som ni ser kan jag ju åtminstone få en uppkoppling som duger till att skriva detta lilla inlägg. Bilder då?? Nä nä! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Ringde Telias support idag. Då f...

Ovido - Quiz & Flashcards