Alla inlägg den 27 januari 2012

Av Sarah Elise - 27 januari 2012 09:55

Tre tröjor till mig har jag gjort medan det regnat. Rundstickat så klart, med norskt mönster.


Den första och andra blev bra och jättebehagliga att ha på sig, den tredje (med rosa bård) gjorde jag helt klar, maskade av för halsringningen och provade: det blev en riktig familjetröja. Hela familjen skulle få plats i den samtidigt. Så den har jag repat upp helt och hållet.

     


Tar nu en paus från den och ägnar mig åt varsin Marius-genser till Adam och Hannes. Den ena är snart klar. Mariuströjor är tydligen ett begrepp i Norge och de är verkligen fina. Ska få en själv också så småningom och Pernilla har anmält intresse men jag förmodar att hon vill se killarnas och min först ...




Av Sarah Elise - 27 januari 2012 09:45

Januari 2012 är den åttonde nederbördsrikaste månaden här på ön på 100 år!


Japp, jag som för bok på vädret (har inte fört i 100 år ännu) kan rapportera att vi hittills i januari fått 197 mm regn. I Troodos är det 1 meter snö längst upp och nere vid Troodos Torg 60 cm! Vägarna är avstängda där uppe, vattendammarna är fyllda till brädden, många har redan svallat över och resten kommer att göra det inom de allra närmaste dagarna om det fortsätter att regna.


Just nu skiner solen!


Folk som byggt hus nedom dammarna börjar bli lite skakis - tänk om dammväggen rämnar!! I Limassol har man för länge sedan gjort en bilparkering i den gamla flodfåran som är torr eftersom dammen byggts ovanför. Nu rekommenderas inte längre parkering just där. Ha! Vad var det vi sa när vi såg parkeringen för första gången 1990... Nästan så man hoppas på att Yermasoya Dam ska rämna - men bara nästan, jag är ju inte en elak person. Men jag och många andra har på allvar tröttnat på regnandet nu.




Av Sarah Elise - 27 januari 2012 09:37

I brist på annan sysselsättning åkte vi till Ayia Thekla för där skulle finnas en cache. Det gjorde det! Pappa fann den efter ganska ihärdigt letande.

Ayia Thekla är en kyrka, den med blått tak som syns lång väg, ser ju rätt trist ut och har aldrig lockat mig till ett besök, men Geocaching är ju så att det tar en till platser man inte tidigare varit på. Så ock denna gång. Snett under kyrkan nere i berget den står på visade det sig att original-kyrkan fanns. Den var säkert full med spindlar och andra läskiga djur så jag gick inte in, men pappa vågade sig in och tog ett par bilder så vi alla spindelrädda ska få se.

   

Tyvärr har jag ännu inte hittat nån information som berättar t ex skälet till att kyrkan ligger inne i berget, hur gammal den är etc. Hoppas kunna återkomma om det. Facinerande är väl ordet som får duga så länge.


Av Sarah Elise - 27 januari 2012 09:26

Efter en massa helger och andra ursäkter för att äta mycket och god mat blev det bara för mycket.


Vi bestämde oss för att en vecka (ok då - 5 dagar) äta helt vegetariskt. Vad det blev svårt! Inte stega grönsakerna i smör, inte äggpanera auberginerna, ingen ost på frukostmackan.


Men vi åt bönor, kokta grönsaker, grönsaker frästa i olja, frukt så klart - men ingen yoghurt till fruktsalladen. Strödde nötter och mandlar över för att försöka kompensera.


Magen protesterade högljutt och vi vågade inte vara mer än 10 meter bort från toaletten.


Äntligen blev det lördag och vi åt mackor med smör på och filmjölk så klart - då ringde telefonen. Det var Kenneth som meddelade att Christel var på bakhumör och undrade om vi ville komma över på kaffe och tårta på eftermiddagen. Livet är bra fint i alla fall.

Tårtan: en riktig svensk sommartårta med visprädde och jordgubbar! Blev så till mig att jag glömde ta kort på den trots att kameran var med.


Ordningen var återställd och jag vet att jag blir nog aldrig vegetarian!

Av Sarah Elise - 27 januari 2012 09:22

Nu har vi kaklat klart runt dörren och fönstren och vi är nöjda med resultatet. Återstår lite silikon här och där bara.

En tur till Ikea med Christel o Kennet resulterade i bl a några krukor att ställa i fönstret.

 

Ovido - Quiz & Flashcards