Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Beklämmande - vad ska jag göra??

Av Sarah Elise - 21 september 2010 13:36

Här i skogarna finns ännu en del ihärdiga bärplockare från när och fjärran. De kämpar på för att tjäna lite pengar på skogens röda guld.


Härom dagen fick jag veta att ett tältläger ännu fanns kvar och bebott i en skog här intill. Nyfiket åkte vi dit - ja vi hade vägarna förbi - för att titta.


Jo då, jag hade kameran med mig men kunde inte förmå mig att ta en bild, trots att inten var "hemma". Där stod ett tält modell militärtält, utbyggt och tillbyggt med pressenningar och plastsäckar. Det var generellt väldigt skräpigt runt om i naturen och det är ju väldigt trist. Något ändå tristare var att där fanns en dockvagn, diverse andra leksaker och tvätten på tork visade tydligt att det bor även små barn i detta läger.


Enligt uppgift har dessa människor bott där sedan i midsomras - nu har vi frostvarning om nätterna!


Satt och funderade och funderade på vad jag skulle ta mig till. Det sägs att markägaren hävdar att polisen är medveten om situationen. Skrämmande! Hur kan myndigheterna här tillåta att små barn bor i en sådan miljö och temperatur?! Till slut hade jag funderat klart och  bestämde mig för att ringa polisen för att höra om de faktiskt visste om dethär. Plåtrösten som svarade hos polisen sa att om det gällde pågående brott skulle jag ringa 112. Kände att det inte riktigt var ett pågående brott det handlade om (möjligen från myndighetens sida) så jag valde att "trycka 1 för att göra en anmälan". Där fick jag lyssna på en annan plåtröst som talade om att jag hade plats 24 i kön och att väntetiden beräknades till mer än 20 minuter. Mitt kontantkort gjorde att jag fick ge upp!


Nu har det gått några dagar och jag undrar fortfarande: vad ska jag göra?


 
 
Ingen bild

Cypernbirgit

21 september 2010 16:11

Men vad HEMSKT ! Stackars människor ! Kan du inte ringa till Socialkontoret ?

Sarah Elise

21 september 2010 22:30

Jag ska göra ett försök. För ett ögonblick tänkte jag ringa nån tidning eller tv-redaktion. Kanske bättre med socialen.

 
Dina

Dina

21 september 2010 21:08

Dom "Nya moderaterna" och med dem alliansen, har byggt upp det "Nya Sverige". Dvs när pengar talar är sanningen stum...

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Vickan

23 september 2010 20:02

Tror inte de finns så mycket å göra än att ringa faktor konstapel. Men de e inte så kul å sitta i telekö i hundra år. Gör som jag, kör för fort så får du direktkontakt :)

 
Dina

Dina

23 september 2010 22:17

Innan soc har gått arslet ur vagnen har barnen fått frostskador. Tipsa tidningen!

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lyx

Av Sarah Elise - 8 juni 2012 07:02

Hej på er, det var längesen nu. Det beror på att jag suttit och kurat så långt från mänskligheten som möjligt, jag började lukta väldigt illa nu på slutet. Så igår hände det: det nya duschrummet blev klart att börja användas. Vi har toa och dusch...

Av Sarah Elise - 15 maj 2012 08:55

Nu har vi startat projektet; bygga ett ordentligt duschrum.   Vi har rivit innerväggar och innertak och ringt rörmokaren som kom för att se vad vi ville ha gjort. Snabbt blev vi nedstämda när han sa att även golvet måste rivas så att han kan stå...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:34

Det var hektiskt! Allt skulle hinnas med. Hälsa på vänner, uträtta "ärenden" och shoppa lite samt även hinna träffa barn och barnbarn (inte nödvändigtvis skrivna i prioriteringsordning).   Det mesta ställdes på högkant då Alex gräsmatta levererad...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:18

Det är ju drygt 2 veckor sedan vi åkte hit till kalla nord, men på grund av bl a lite bekymmer med internetuppkopplngen har jag ju inte kunnat dela med mig av bilderna på blommorna som vi sa adjö till. De hade vänligheten att slå ut i full blom strax...

Av Sarah Elise - 11 maj 2012 23:04

Ja, inte vad de lovar i alla fall. Som ni ser kan jag ju åtminstone få en uppkoppling som duger till att skriva detta lilla inlägg. Bilder då?? Nä nä! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Ringde Telias support idag. Då f...

Ovido - Quiz & Flashcards