Alla inlägg den 16 september 2010

Av Sarah Elise - 16 september 2010 16:34

Hade tänkt att jag skulle hålla mig ifrån trattis-skogen denhär hösten, men nä, det gick inte!


Pappa skulle bunkra snus och jag ville kasta mig över korsorden i Allers, så vi åkte ner till Ica. Snusbussen hade inte varit där ännu och levererat så vi tog en liten lov i skogen bara för att vänta in bussen.


Det resulterade i detta:

 


Fina exemplar av Blek Taggsvamp - Hälsinglands landskapssvamp - det blir svampmacka till förrätt idag!


Två fina Karl-Johan som skivats upp och kommer att, tillsammans med trattisarna, inneha första parkett vid braskaminen de närmaste dagarna.


Jisses va trattisar det fanns! Svamputflykten var ju inte planerad så korg och kniv var kvar hemma, undanstoppade för säsongen, så vi fick fylla de två mindre påsar vi hade i bilen. Väl utrustade hade vi fyllt en Ikea-kasse - lätt!





Av Sarah Elise - 16 september 2010 09:38

Tror att igår var det nog den allra första alldeles riktiga höstdagen. Sol och moln omväxlande, varmt och skönt med en fleecetröja men utan den var det krispigt och kallt.


Gladiolusen blommar stolt och fin och den sista tappra krassen försöker också hänga kvar till det bittra slutet.


Synd att vi haft besök av äppelvecklare så stor del av de vackra röda frukterna är larvangripna. Men snygga att titta på är de ju i alla fall.

  

Våra kära grannar, Inga och Seved, var hos oss på en matbit igår. Jag bjöd på moussaka. Efterrätt fick bli "Puddinga" eller brylépudding. En riktig äkta hemgjord. Tror i alla fall Inga uppskattade den.

   

Vore jag rubriksättare på kvällspressen hade det kanske stått "Pudding åt Pudding".



Ovido - Quiz & Flashcards