Alla inlägg under december 2009

Av Sarah Elise - 11 december 2009 17:31

Tassos Papadopoulos fick uppenbarligen inte vila i frid. Imorron är det ett år sedan han gick ur tiden och under natten som gick har någon stulit hans kvarlevor från graven.


Alltså, några har lyft upp det 250-300 kg tunga marmorblocket som täcker graven, tagit ut kvarlevorna ur kistan och tagit dem med sig!! Dessutom har de strött ut osläckt kalk runt graven för att undanröja spåren efter sig.


Väldigt planerat tycker jag det ser ut som - vilka gör så, och varför? Tvi!

Av Sarah Elise - 11 december 2009 15:07

Imorse väcktes hela byn av en förfärlig knall - åskan måtte ha slagit ner här i parken utanför. Regnet vräkte formligen ner och smattrade på plåttaket som täcker en del av uteplatsen. Tack o lov har vi tvåglasfönster så det dämpar ljudet lite i alla fall.


Eftersom vädret e så trist föreslog jag en tur till grannbyn och ett Folklore Museum som finns där. Det är ett gammalt bostadshus som donerats av ett barnlöst par. Det har renoverats och en del gamla redskap har ställts in och rummen har inretts så som det var förr i tiden. Jättegulligt var det.


Själva "donatorn" kom och pratade och visade runt (huset var hans frus föräldrahem som gått i arv flera generationer). Han kedjerökte och berättade att det är bara wisky och cigaretter som håller honom gående - alla hans tre barn hade avlidit vid 5, 9 och 17 års ålder i en extremt ovanlig hjärnsjukdom. Så nu är de således barnlösa men ville att det fina gamla huset skulle bevaras för framtiden.


  

Av Sarah Elise - 10 december 2009 13:05

Kolla vad som växt ut! Bara på några dagar har den fått en utväxt på ca 30 cm. Om det nu är en Agave Attenuatum som jag tror kommer utväxten att bli flera meter och knökfull av blommor. Detta återstår dock att se innan jag bestämt kan hävda att det är just en Agave Attenuatum.


För övrigt händer inte så mycket här - vi har haft strålande väder ett par dagar nu men nu smattrar regnet igen.


Karin och jag var och klippte oss imorse - vi är båda tvungna att vara nöjda med resultatet, dvs vi ser ut som vanligt.


  

Av Sarah Elise - 7 december 2009 10:34

Igår var det trist väder på eftermiddagen, lite sol på morronen och sen ösregn och nån åsksmäll.


Gösta o Karin, Pernilla o Hanes var här på middag - vi bjöd på "Nu-e-de-kokta-fläsket-stekt", sallad, bulgur och kålrabbigratäng. Till eftis var det daktila och glass.


Idag är det tråkväder igen! Lite sol var det imorse men sen tog regnet över så dagen ägnas åt att sy gardiner av tyget som inköptes på Ikea härom dagen.


De e ju så dötrist att vara inomhus bara för att det regnar!




Av Sarah Elise - 6 december 2009 07:40

Ja det är ett helt företag att uppdatera bloggen nuförtiden, nåt som kallas IS-filter sätter käppar i hjulet för mig.


Tror jag har tagit hem segern denna morron i alla fall.


Inget stort och inget smått har hänt här de senaste dagarna.


Vi var en vända till Ikea i torsdags för Pernilla ville köpa en matta och jag passade på att köpa gardintyg.


Tänkte dela med mig av den fantastiska växten:

  

Pernilla står med som tändsticksask så ni ska fatta hur gigantisk växten är. Den bara "hänger" ut från en mur, jag har sneglat på den varje gång jag passerat i åtta år. Nu plötsligt ser det ut som nåt börjar hända i mitten.  Jag tror det kommer ut en enorm blomsterstängel på ett antal meter så småningom och ni kommer att hållas uppdaterade om utvecklingen. Om det är den växt jag tror det är behöver den 15 år på sig för att blomma första gången - jag vill absolut inte missa den! Nog är den snygg och mäktig. Ska försöka ta reda på vad den heter.


  

Lille Hannes är bara liten och söt som ni ser - inte alltför olik sin bror. Pernilla och han bjöd på fisksoppa igår och därefter gick vi hem för att kolla en tv-serie vi följer slaviskt. Hällregnet och åskan igår - hela dagen - hade tydligen ställt till det för tv-myndigheten för vi hade bara bild och inget ljud. Värdelöst! Då kom Gösta som räddningen och bjöd in oss på ett glas. Så då försvann lördagkvällen på ett trevligt sätt i alla fall, trots att vi missade serien.  


Idag andra advent skiner solen så vackert igen!

Av Sarah Elise - 3 december 2009 08:50

Jag är väl medveten om det - det har varit lite turbulent här, minst sagt, både med tanke på internetuppkopplingsmöjlighetskvaliteten och dendär hundgraven.


Uppkopplingen: funkar bra så tillvida att jag läser era bloggar lätt som en plätt men när jag själv ska göra ett inlägg kommer det upp en skylt att "sidan kan inte visas" och när jag trycker på knappen som säger nåt som "analysera problemet" kommer svaret att jag bör koppla bort SPS-skyddet eller nåt liknande. Har surfat runt för att få veta vad det hela är - utan resultat. Kommer helt enkelt in på min egen blogg för att blogga eller ladda in bilder. Lätt frustrerande eftersom jag ju vet att vissa av er blir irriterade på att jag inte sköter bloggen .... Fölåt!


Hundgraven: inte alla våra grannar vill acceptera vår åsikt att vi tycker det är olämpligt att begrava en så stor hund i parken. Egentligen är det väl bara en enda liten familj som inte respekterar att vi inte har samma uppfattning i frågan som just dom. De som ägde hunden däremot har inga problem med vår åsikt - de håller med oss faktiskt. Vi har pratat med dom och de håller med att graven är för stor och ser ut som en människograv och de ska göra nåt åt det hela så småningom.


Kommer med ett nytt blogginlägg och förhoppningsvis även nån bild inom kort - det beror mer på Windows än på mig själv tror jag.



Ovido - Quiz & Flashcards