Alla inlägg den 20 december 2009

Av Sarah Elise - 20 december 2009 14:05

Glömde nämna att bland alla sopor och ruckel i Potamos Liopetriou fanns även en överblommad Agave - samma sort som den jag passar dagligen och trackar er med bilder på.


I överblommat skick ser den ut såhär:

  


Jag plockade åt mig något som i bästa fall är frökapslar. Har satt fröna nu och med lite tur kan jag om sådär 15-20 år visa bilder på när min egen agave håller på att blomma. Hav tålamod!

Av Sarah Elise - 20 december 2009 13:51

Idag var lite trist, trots att vi hade varmt väder, 19 grader redan kl 8 på morgonen, så jag föreslog en liten utflykt i närområdet tillsammans med Gösta o Karin.


Vi åkte till Potamos Liopetriou som enligt de flesta turisthandböcker är en pittoresk fiskehamn med ett par fiskrestauranger. Birgit brukar alltid hävda att där är ju så fint medan jag alltid kontrar med att "det ser ju ut som en gigantisk sopstation och båtbegravningsplats". Tänkte att det är väl jag som inte varit där på länge så vi gjorde som sagt en tur dit. Inget var förändrat. Sopor och båtvrak och gamla rostiga kärror som använts för många år sedan en sista gång för att köra ner båtar till flodmynningen. Sen har kärrorna bara lämnats på närmaste gärde och där står de nu och är fula och rostar.


Den enda restaurangen som var öppen såg inte särskilt inbjudande ut - kanske mest för att den var helt folktom sånär som på ägaren (förmodligen) som  såg ensam ut.


Vi åkte därifrån helt enkelt. Potamos Liopetriou får 3 poäng på en skala.


Vi begav oss till Ayia Napa, via Ayia Thekla (som också var helt folktomt), tänkte oss en kaffe och bulle på Sunwing - de skulle väl åtminstone ha öppet. Jodå hotellet var öppet men inte serverngarna.


Tillbaka till bilen för att åka till hamnen i Ayia Napa - då hade en liten kattunge lagt sig för att sova på vårt framhjul.


  


Vi fick lov att starta bilen och börja rulla lite lite för att den skulle öppna ögonen och så sakta masa sig iväg ner till asfalten så vi kunde åka iväg.


Vi tog oss till hamnen där vi fick bl a kaffe och chokladtårta, det var gott!


Gösta är lite förkyld så vår 2-timmars tur var nog aningen seg för honom - men han var ändå gnällfri och tapper!

Ovido - Quiz & Flashcards