Direktlänk till inlägg 28 december 2009

Kort utflykt

Av Sarah Elise - 28 december 2009 11:47

J som är här på ön för första gången behövde lite guidning i närområdet. Vi packade därför kaffe/te-korg och stack iväg mot Protaras/Fig Tree Bay. Där var tomt och öde, allt var stängt utom någon enstaka engelsk pub med storbilds-tv som säkert visade nån fotbollsmatch.


Har man sett de öde gatorna kan man ju lika väl ta en titt på de öde stränderna så det gjorde vi. Så trist det ser ut på vintern! Sanden är inte lika ljus och fin som på sommaren för den är alltid fuktig även långt upp på stranden på grund av daggen om nätterna.


I vart fall var inte vattentemperaturen helt avskräckande för vi kunde höra J säga nåt som "hade jag fått med mig badbyxorna från Sverige hade jag badat". Ha! Skulle vilja se det!

  


Sen var det fikadags. Vi åkte ner till pick-nick-platsen i Cape Greco. Den ligger i ett naturskyddsområde och det finns vandringsleder i den ganska lågväxta "skogen". Vackert är det där i alla fall tycker jag. Om en månad är marken täckt där av anemoner i olika färger och det påminner i vart fall litegrann om våra blåsipps- och vitsippsbackar.

Ännu är det lite tidigt för anemonerna men vi hittade en annan liten blomma att fotografera. Alex brukar ju klanka på mig för att jag har för mycket naturbilder och blommor i min blogg men kan ni tänka er - hon kröp ner på alla fyra bara för att jag skulle få en riktigt bra bild.

Här är en bild på växten:

  

Här är en bild på Alex som naturfotograf:

  

Färden gick vidare till Sea Caves men en grottformation som kallas Poseidons Öga. Pappa och J tog sig ner till ögat och just då såg vi ett par som i badkläder stod tätt omslingrade om varandra på klippan ovanför. 

  

Strax förstod vi att det var morsnings-och-goodbye-kyssen för killen kastade sig utför stupet och ner i plurret! Jag skrek för jag trodde han ramlat och skulle slå ihjäl sig mot stenarna i vattnet, men det var tack och lov inte så. Han klättrade upp och gjorde en favorit i repris till och med.

  

Innan vi vände hemåt tog vi en tur genom Ayia Napa så J kunde få se lite fler ganska öde stränder och fler ganska öde gator. Okey, det är lite mer som är öppet i Ayia Napa jämfört med Protaras, för de har ju de övervintrande pensionärerna att serva och leva på.

 
 
Dina

Dina

28 december 2009 20:50

Har han inte sagt det lita väl många gånger nu? Kanske dags att ge killen en liten hjälpande hand....? :-)

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lyx

Av Sarah Elise - 8 juni 2012 07:02

Hej på er, det var längesen nu. Det beror på att jag suttit och kurat så långt från mänskligheten som möjligt, jag började lukta väldigt illa nu på slutet. Så igår hände det: det nya duschrummet blev klart att börja användas. Vi har toa och dusch...

Av Sarah Elise - 15 maj 2012 08:55

Nu har vi startat projektet; bygga ett ordentligt duschrum.   Vi har rivit innerväggar och innertak och ringt rörmokaren som kom för att se vad vi ville ha gjort. Snabbt blev vi nedstämda när han sa att även golvet måste rivas så att han kan stå...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:34

Det var hektiskt! Allt skulle hinnas med. Hälsa på vänner, uträtta "ärenden" och shoppa lite samt även hinna träffa barn och barnbarn (inte nödvändigtvis skrivna i prioriteringsordning).   Det mesta ställdes på högkant då Alex gräsmatta levererad...

Av Sarah Elise - 13 maj 2012 10:18

Det är ju drygt 2 veckor sedan vi åkte hit till kalla nord, men på grund av bl a lite bekymmer med internetuppkopplngen har jag ju inte kunnat dela med mig av bilderna på blommorna som vi sa adjö till. De hade vänligheten att slå ut i full blom strax...

Av Sarah Elise - 11 maj 2012 23:04

Ja, inte vad de lovar i alla fall. Som ni ser kan jag ju åtminstone få en uppkoppling som duger till att skriva detta lilla inlägg. Bilder då?? Nä nä! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Ringde Telias support idag. Då f...

Ovido - Quiz & Flashcards